.
2011    01    02

20 metų retrospektyvinė dailininkų grupės „Angis“ paroda „Titanike“

artnews.lt

Sausio 6 d.,  17  val. Vilniaus dailės akademijos ekspozicijų salėje  „Titanikas“ (Maironio g. 3, Vilnius) atidaroma 20 metų retrospektyvinė dailininkų grupės „Angis“ paroda.

Kaip teigia vienas iš parodos kuratorių, galerijos „Meno parkas“ direktorius, Arvydas Žalpys,  „Grupė „Angis“ įsikūrė  1990 metais. Nuo pat savo susikūrimo pradžios grupė atrodė  kaip mobilus, progresyviai veiklai nusiteikęs menininkų junginys. Tuometinės kultūros fone „Angis“ aktyviai oponavo Lietuvoje plačiai paplitusiai kamerinei tapybai, ryžtingai keitė ir tuo pačiu papildė lietuviškojo ekspresionizmo tradiciją neoekspresionistine. Savo kūrybą grupės nariai reprezentavo tuomet dar neįprastais eksponavimo būdais. Drąsiai „naikindami“ tradicines parodų erdves, jie įrodė instaliatyvaus eksponavimo privalumus. Jausdami, kad šiuolaikinis menas vis labiau suaktualina naratyvo svarbą, jie keitėsi patys. Kūryba tapo atviresnė. Naudodami naujus plastinius atradimus, netradiciniu paveikslų turiniu menininkai dekonstravo klasikinį ekspresionistinį palikimą. Paveiksluose ir objektuose individualiai perpasakotos mintys atskleidė socialinio nihilizmo, hipių idėjų, roko poezijos, tuo metu aktualios ūmios tapybos įtakas. Naudodami neįprastus tam laikui paveikslų formatus bei medžiagas jie priartėjo prie daugiasluoksnio pasakojimo. Tuomet šis žingsnis atrodė novatoriškai. Instaliacijos, skulptūra, objektai, vėliau video menas ir fotografija papildydavo grupės parodas. Tai rodė, kad tapytojai gali sėkmingai peržengti kūrybos žanrų ir psichologijos ribas.

Nežiūrint to, kad šiandieninė grupės veikla ne tokia aktyvi o, ir  grupės „Angis“ kūrybiniai žingsniai jau seniai atrodo įprasti – juos būtina užfiksuoti. Tai Lietuvos kultūros raidos dalis. Aktualu padaryti tai šiandien, nes grupė retėja. Keli grupės nariai jau mirę ir niekas kitas, be bendražygių neatpasakos šių procesų. O jie labai intriguoja, nes į juos savo laiku buvo žiūrima itin kontraversiškai.

Šiandien, kai beveik visi Lietuvos šiuolaikinio meno reiškiniai fiksuojami mažesnės ar didesnės apimties leidiniuose, šis albumas  bent dalinai padės užpildyti Lietuvos meno raidos po Nepriklausomybės paskelbimo vaakumą. Manome, jog tai ir moralinė pareiga užfiksuoti grupės „Angis“ istoriją leidinyje. „Angies“ veiklos nuopelnai slypi ne tik grupinėse parodose. Jų gretose yra svarbių Lietuvos menui asmenybių. Visi puikiai žino ir vertina Arūno Vaitkūno (1956 -2005) ir Rimvydo  Jankausko-Kampo (1957-1993) koloristinio ekspresionizmo poveikį. Jono Gasiūno, Henriko Čerapo ir Ričardo Nemeikšio dekonstruotą tapybinę išraišką. Savitą požiūrį į klasikinį palikimą demonstruojančius Alfonso Vilpišausko, Mykolo Šalkausko, Raimundo Gailiūno, Vytauto Dubausko paveikslus. Individualiai suvoktą konceptualią raišką demonstruojančius Antaną Obcarską, Eimutį Markūną.“

Paroda veiks iki sausio 24 d.